Recent am avut ocazia extraordinară să particip la o experiență de formare profesională în Helsinki, un oraș minunat, ce mi-a depășit toate așteptările. Am pornit în această călătorie cu obiective clare legate de dezvoltarea profesională, în special în ceea ce privește incluziunea socială și educația adulților aflați în situații vulnerabile.
Încă din prima zi am simțit cât de valoroasă va fi această experiență. Am fost întâmpinați cu activități interactive menite să ne ajute să ne cunoaștem mai bine, să spargem gheața și să stabilim o atmosferă pozitivă. Conexiunea dintre cultură și incluziune a fost subiectul central, iar discuțiile despre comunicarea eficientă în contexte multiculturale m-au ajutat să înțeleg importanța creării unui climat pozitiv pentru toți participanții la procesul educativ.
Zilele care au urmat au fost pline de activități practice, schimburi valoroase de experiențe și povești inspiraționale despre modul în care educația incluzivă poate transforma viețile adulților marginalizați. Metodele non-formale pe care le-am descoperit m-au inspirat profund, în special activitățile de storytelling și cele bazate pe experiență, care m-au învățat cum să promovez empatia și toleranța în rândul cursanților.
Unul dintre momentele remarcabile ale acestei experiențe a fost workshop-ul despre competențele esențiale pentru secolul XXI și despre cum putem deveni educatori incluzivi eficienți. Am înțeles profund cum tehnici creative non-formale pot stimula motivația, participarea și creativitatea cursanților, indiferent de contextul lor social sau cultural.
De asemenea, am descoperit importanța medierii și negocierii în rezolvarea conflictelor, aplicând aceste metode în activități practice, care mi-au oferit încrederea că pot gestiona situații dificile cu empatie și calm.
Ultimele zile ale cursului au adus discuții interesante despre dinamica grupurilor și despre cum putem dezvolta încrederea și stima de sine a indivizilor excluși social. Metodele învățate, precum etapele de dezvoltare ale echipelor conform lui Tuchman și teoria rolurilor echipei a lui Belbin, m-au ajutat să înțeleg mai bine cum pot contribui la construirea unei societăți incluzive.
Am revenit din Helsinki nu doar cu idei noi și tehnici practice de lucru, ci și cu o motivație profundă de a aplica aceste cunoștințe în activitatea mea zilnică. Îmi doresc să continui să promovez incluziunea, să sprijin adulții aflați în situații vulnerabile și să inspir și pe alții să adopte o perspectivă incluzivă în educație și în societate.
Helsinki, ai fost minunat! Mulțumesc pentru lecțiile valoroase și pentru experiența de neuitat!
Deplasarea a a fost parte a proiectului Erasmus + cu numărul 2023-2-RO01-KA122-ADU-000172398 cu numele Evolve in Training și implementat de către Asociația Evolve. Numele cursului la care am participat a fost FACING DIVERSITY INCLUSIVE EDUCATION STRATEGIES FOR LEARNERS WITH FEWER OPPORTUNITIES, susținut de reprezentanți ai New Horizons Malta.
0 Comentarii